Архів новин 2015 Архів новин 2014 Архів новин 2013 Архів новин Січень – Травень 2011 |
Маркетинг Соціально-економічні перетворення, в умовах яких останнім часом розвиваються відносини в нашому суспільстві,
вимагають від системи освіти переорієнтації на вивчення і задоволення освітніх потреб споживачів. Це обумовлює необхідність розробки й упровадження маркетингової
стратегії діяльності, що створює базу для прийняття управлінських рішень щодо розширення, оновлення або скорочення
освітніх послуг, які надає окремо
взятий навчальний заклад МАРКЕТИНГОВА ДІЯЛЬНІСТЬ НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ
Сучасний навчальний заклад працює в умовах ринкових
відносин, і тому основним його завданням є задоволення потреб споживачів в
освітніх послугах, тобто освіта має бути якісною. Властивості якості освіти Якість освіти як
педагогічна категорія має зовнішні та
внутрішні властивості. Внутрішні властивості якості
освіти – це безпосередньо умови, створені в навчальному закладі (якість управління,
матеріально-технічного забезпечення, кадрового забезпечення тощо), сам
навчально-виховний процес (якість змісту навчання, викладання й навчальної
діяльності учнів) та його результат
(рівень навчальних досягнень і життєвої компетентності учнів). Стан внутрішніх
властивостей якості освіти вивчається шляхом проведення моніторингових
процедур. Зовнішні властивості якості освіти — це освітні потреби споживачів (держави, суспільства, учасників
навчально-виховного процесу). Визначити конкретні
освітні потреби споживачів можна за допомогою проведення маркетингових
досліджень. Маркетингова
діяльність навчального закладу — це діяльність, орієнтована
на задоволення потреб певного сегмента споживачів й отримання прибутку для підтримки
і розвитку
діяльності навчального закладу. Провідним чинником
у маркетинговій діяльності є орієнтація на споживача, тому що
в умовах ринку
навчальний заклад тільки тоді може досягти поставлених цілей, коли найкращим чином задовольнить вимоги споживачів. Для забезпечення цього необхідно: • постійно вивчати виклики ринку й освітні потреби споживачів; • прогнозувати попит та управляти його формуванням; • регулювати виробництво й постачання освітніх послуг; • формувати позитивний імідж закладу. Послуги – це дії, спрямовані безпосередньо на споживача, в процесі виконання яких не створюється новий матеріальний
продукт, а змінюється якість продукту НАПРЯМИ МАРКЕТИНГОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ Існує три напрями маркетингової діяльності: •
вивчення освітніх потреб споживачів; •
проведення комплексу маркетингових заходів; • оцінювання отриманого прибутку (матеріального або іміджевого). Зупинимося
на кожному з них окремо. Будь-які потреби є внутрішніми спонукачами діяльності.
Для споживачів освітніх послуг потребами є знання, вміння, навички,
життєва компетентність. Потреби мають лінійну залежність від рівня розвитку
людини, суспільства, держави. Задоволення одних потреб формує появу нових. Використовуючи маркетингові підходи, навчальний заклад
вивчає коло освітніх потреб та пропонує механізми їх задоволення у вигляді
розширення змісту навчання: введення нових навчальних програм, курсів,
спецкурсів, факультативів тощо. Застосування маркетингового управління навчальним
закладом приводить до регулювання потреб для досягнення соціального ефекту від
освітньої діяльності. Іноді навчальний заклад створює умови для формування
освітніх потреб споживачів з метою піднесення цінності освіти. Проведення комплексу маркетингових заходів є видом
соціальної технології, спрямованої на виявлення ефективних засобів управління
ринком на основі об'єктивного розуміння ситуації на ньому. Така технологія є
відповідним циклом маркетингового управління: аналіз інформації, отриманої за
результатами маркетингових досліджень, планування (стратегічне, оперативне)
дій, завдань, організація виконання запланованого, мотивація на виконання запланованих
завдань, контроль за проведеними заходами й отриманим прибутком, регулювання
відстеження проміжних результатів та встановлення їх відповідності до тих, які
б хотіли отримати, інформаційне забезпечення процесу. Тобто це і є маркетингове
управління. Оцінювання отриманого прибутку. У межах ринкових відносин будь-яка організація за мету своєї діяльності
ставить отримання прибутку. Прибуток може бути матеріальним (отримання коштів)
і нематеріальним (підвищення іміджу, попиту
на запропоновані освітні послуги,
попиту на випускників певного навчального закладу). У сфері освіти
найпоширенішим є отримання нематеріального прибутку. Проте ці два різновиди прибутку
взаємопов'язані. Наприклад, створення позитивного іміджу навчального закладу сприяє отриманню
матеріального прибутку у вигляді спонсорської допомоги або додаткових благодійних внесків. Оцінювання
отриманого прибутку допомагає оцінити правильність обраної стратегії розвитку
навчального закладу, а, за потреби, внести
відповідні корективи. Отже, щоб визначитися з напрямами стратегічного
планування, сформулювати мету діяльності навчального закладу, необхідно здійснити
певні дії маркетингового управління: • провести аналіз внутрішнього і зовнішнього середовища; • виявити сильні і слабкі сторони навчального закладу, потенційні зовнішні загрози
і сприятливі можливості діяльності закладу. Усе це необхідно для ефективності та якості комплексу
освітніх послуг, що надає навчальний заклад, задовольняючи потреби споживачів,
пов'язані зі зміною їхнього освітнього рівня чи професійної підготовки, які
забезпечуються ресурсами цього навчального закладу. Маркетинг має принципове
значення для системи освіти насамперед у двох аспектах: формування критеріїв
соціальної й індивідуальної цінності освіти в контексті соціокультурних
характеристик інформаційного суспільства (визначення ціннісних параметрів
якісної освіти) й забезпечення зростання ролі освіти як соціальної цінності в
системі його ціннісних пріоритетів. |
|
Відділ освіти |
Гадяч © 2024 Зробити безкоштовний сайт з uCoz |