2019/2020н.р. ОРГАНІЗАЦІЯ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ З АСТРОНОМІЇ Методичні рекомендації Міністерства освіти і науки України щодо викладання фізики та астрономії у 2019/2020 н.р
2018/2019н.р.
Методичні рекомендації щодо викладання фізики та астрономії у 2018/2019 навчальному році
2017-2018 н.р.
2016-2017н.р.
Методичні рекомендації, щодо проведення ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії
Методичні рекомендації щодо вивчення астрономії у 2016-2017 навчальному році. Астрономія
Навчання астрономії в загальноосвітній школі в 2016/2017 навчальному році здійснюється на засадах профілізації за двома програмами: одна об’єднує академічний рівень та рівень стандарту, а друга – рівень профільного навчання. Навчальні програми з астрономії розміщено на сайті Міністерства освіти і науки за посиланням http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html .
Програма рівня стандарту та академічного рівня розрахована на 17 годин, включає 9 тем, питання яких охоплюють увесь зміст сучасної астрономії. Запропоноване програмою тематичне наповнення базується на тому, що астрономія формує й розширює науковий світогляд людини, та орієнтовано на розуміння учнями основних закономірностей плину астрономічних явищ і процесів, теоретичних та практичних методів пізнання навколишнього світу, на формування загального уявлення про Всесвіт, усвідомлення ролі астрономічних знань у розвитку суспільства. Основні завдання вивчення астрономії за даною програмою ґрунтуються на вимогах Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти і зводяться до того, що випускники загальноосвітніх навчальних закладів мають знати лічбу часу й календарі, орієнтуватися на місцевості за допомогою небесних світил, уміти пояснювати явища добового й річного руху небесних тіл; розуміти причини сонячних і місячних затемнень, появи комет і метеорів, знати будову Сонячної системи та небесних тіл, що складають Всесвіт, і чим вони відрізняються (планети, планетні системи, зорі, скупчення зір, галактики, скупчення галактик), знати в загальних рисах про походження Сонячної системи та Всесвіту; знати, якими засобами ведуться астрономічні дослідження з поверхні Землі та за межами земної атмосфери; розрізняти «астрономію» й «астрологію»; розуміти, що астрологія є реліктом історії розвитку цивілізації і її принципи науково не обґрунтовані.
Програма профільного рівня розрахована на 35 годин на рік, включає 5 розділів, що містять 19 тем, питання яких охоплюють увесь зміст сучасної астрономії.
До програм включено перелік практичних робіт, який є орієнтовним. Із трьох варіантів запропонованих практичних робіт програми рівня стандарту й академічного рівня можна вибирати один (див. табл. 1).
Таблиця 1. Перелік практичних робіт для рівня стандарту й академічного рівня.
№ п/п |
Назва практичної роботи |
1. |
Робота з рухомою картою зоряного неба. Визначення положення світил на небесній сфері за допомоги карти зоряного неба (зоряного глобуса) |
2. |
Екваторіальні системи небесних координат. Карта зоряного неба |
3. |
Вивчення (спостереження) видимого зоряного неба |
До програми профільного рівня запропоновано тематику п’яти робіт (див.табл. 2).
Таблиця 2. Перелік практичних робіт для профільного рівня
№ п/п |
Назва практичної роботи |
1. |
Робота з рухомою картою зоряного неба |
2. |
Визначення максимальної різниці місцевого часу для шкільного подвір’я та класної кімнати |
3. |
Моделювання дії телескопа-рефрактора та підзорної труби за допомогою пари лінз |
4. |
Визначення параметрів зір за діаграмою Герцшпрунга-Рессела |
5. |
Визначення чисел Вольфа за спостереженнями у шкільний телескоп чи за знімками Сонця |
Серед практичних робіт, наведених у таблиці 2, можна виділити найбільш значущі практичні роботи - роботу з рухомою картою зоряного неба (№1), визначення параметрів зір за діаграмою Герцшпрунга-Рессела (№4) і визначення чисел Вольфа за спостереженнями у шкільний телескоп чи за знімками Сонця (№5). Учитель може запропонувати й іншу тематику практичних робіт з огляду на можливості навчального закладу щодо технічних засобів навчання.
Заняття з астрономії в 11 класі повинні супроводжуватися показом добре ілюстрованих наочних засобів викладання (http://www.astroosvita.kiev.ua), а також електронний планетарій Stellarium, що має серед інших україномовний інтерфейс. Зазначений електронний планетарій демонструє зоряне небо на будь-який обраний момент часу, а тому дозволяє в режимі відеопроекції показати учням його вигляд у різні пори року. Це допоможе вчителю у візуалізації різноманітних астрономічних об'єктів і процесів, суттєво підвищить рівень наочності під час проведення уроку.
Орієнтовна кількість тематичних оцінок з астрономії в 11 класі:
Профіль |
Річна кількість годин |
Мінімальна кількість тематичних атестацій |
Рівень стандарту |
17 |
2 |
Академічний рівень |
17 |
2 |
Профільний рівень |
35 |
3 |
У процесі викладання астрономії за програмою рівня стандарту та академічного рівня як ілюстративний матеріал можна використовувати зображення астрономічних об’єктів, відео фрагменти уміщені на сайтах астрономічних обсерваторій.
Для проведення уроків астрономії доцільно використовувати наробки вчителів розміщенні за посиланням http://osvita.ua/school/lessons_summary/astronomy/
Зверніть увагу, що на сайті «Сайт вчителів фізики та астрономії Полтавщини» (http://fizyka-poltava.at.ua/) розміщуються всі основні документи та рекомендації для учителів фізики та астрономії.
При надходженні офіційних інструктивно-методичних рекомендацій щодо викладання фізики та астрономії у 2016-2017 навчальному році Міністерства освіти і науки дані рекомендації можуть коригуватися.