Державна нормативна база
Довідник навчальних закладів Полтавської області 2018 рік.
ДЕРЖАВНА ЦІЛЬОВА ПРОГРАМА роботи з обдарованою молоддю на 2007-2010 роки
УКАЗ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ № 927/2010 Про заходи щодо розвитку системи виявлення та підтримки обдарованих дітей та молоді
Про гранти Президента України для обдарованої молоді (від 02.08.2000 № 945/2000)
Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні (від 30.09.2010 № 926/2010)
Про затвердження Положення про Малу академію наук учнівської молоді (від 09.02.2006 № 90)
Регіональні документи
Про встановлення одноразових стипендій учням загальноосвітніх навчальних закладів району.
ПОЛОЖЕННЯ про преміювання педагогічних працівників навчально-виховних закладів району за високу результативність праці.
Про стимулювання праці вчителів, вихованці яких зайняли призові місця в обласному та Всеукраїнському етапах олімпіад, конкурсів та змагань
КОМПЛЕКСНА ПРОГРАМА РОЗВИТКУ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ ГАДЯЦЬКОГО РАЙОНУ НА 2011-2015 РОКИ. 4. Підтримка роботи з обдарованими і талановитими дітьми та молоддю .
Комплексна програма розвитку освітньої галузі Полтавської області на 2011- 2015роки.Підтримка роботи з обдарованими і талановитими дітьми та молоддю.
Методичний супровід робот з обдарованими дітьми:
Моніторингове дослідження організації освітнього середовища для обдарованих учнів
Поради вчителю щодо роботи з обдарованими учнями
(Розділ5 пункт 3 ) Підтримка роботи з обдарованими і талановитими дітьми та молоддю
(Комплексна програма розвитку освітньої галузі Гадяцького району на 2016-20120 роки, затверджено рішенням третьої сесії сьомого скликання 18.12.2015р.)
Завдання:
забезпечення скоординованої діяльності місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, навчальних закладів і громадських організацій з виявлення та розвитку обдарованих і талановитих дітей та молоді;
створення умов для раннього виявлення і розвитку обдарованих і талановитих дітей, заохочення та стимулювання їх допитливості, інтелектуальної ініціативи, позитивних мотивів навчання в умовах оновленого змісту загальної середньої освіти;
удосконалення та оновлення науково-методичного забезпечення змісту, форм і методів роботи з обдарованими і талановитими дітьми та молоддю,
створення умов для забезпечення рівного доступу обдарованих і талановитих дітей та молоді до якісної освіти;
удосконалення напрямків роботи з обдарованими і талановитими дітьми та молоддю, розвиток ефективних системи виявлення, навчання, виховання і професійної орієнтації обдарованих і талановитих дітей та молоді.
Критерії оцінки реалізації завдань:
створення ефективної системи виявлення та підтримки обдарованих і талановитих дітей та молоді;
підвищення ефективності діяльності закладів освіти для обдарованих дітей;
систематизація роботи вчителів, викладачів із обдарованими і талановитими дітьми та молоддю;
забезпечення рівного доступу обдарованих і талановитих дітей до якісної освіти у навчальних закладах.
Показники затрат:
Орієнтовний обсяг фінансування становить 277,0 тис.грн., у тому числі: 213,0 тис.грн. - за рахунок районного бюджету, кошти освітньої субвенції, 64,0 тис.грн. – за рахунок сільських бюджетів.
Обсяг фінансування може уточнюватись щороку при формуванні проектів місцевих бюджетів на відповідний бюджетний період у межах видатків, передбачених головному розпорядникові бюджетних коштів, відповідальному за виконання завдань і заходів Програми.
Інструктивно-методичні рекомендації щодо впровадження програми «Підтримка роботи з обдарованими і талановитими дітьми та молоддю» в систему роботи закладів освіти району
У Національній стратегії розвитку освіти в Україні на 2012-2021роки зазначено, що освіта належить до найважливіших напрямків державної політики України. З огляду на визначені пріоритети, найважливішим для держави є: виховання людини інноваційного типу мислення, культури та поведінки, проектування а інноваційного освітнього простору з урахуванням запитів особистості, потреб суспільства і держави, перебудова навчально-виховного процесу на засадах «розвиваючої педагогіки», спрямованої на раннє виявлення потенціалу(задатків) у дітей та їх найбільш повне розкриття з урахуванням вікових та психологічних особливостей, удосконалення системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації педагогічних, науково-педагогічних та керівних кадрів системи освіти, підвищення їх управлінської культури.
У дошкільній освіті надзвичайно важливо не пропустити можливостей дошкільного дитинства в розвитку здібностей, обдарованості кожної дитини, реально оцінити результат виховного впливу. Допитливий малюк часто вражає дорослих своїми судженнями. Визначальним чинником реалізації творчого потенціалу дошкільника є прагнення до пізнання нового.
У загальній середній освіті- потреба у створенні умов для диференціації навчання, посилення професійної орієнтації та допрофільної підготовки, забезпечення профільного навчання, індивідуальної освітньої траєкторії розвитку учнів відповідно до їх особистісних потреб, інтересів та здібностей, розвиток та підтримка системи роботи з обдарованими дітьми та учнівською молоддю.
У позашкільній освіті-забезпечення рівного доступу дітей та молоді з урахуванням їх особистісних потреб до навчання, виховання, розвитку та соціалізації засобами позашкільної освіти, розвиток та підтримка системи роботи з обдарованою і талановитою молоддю. Ці завдання необхідно розв'язати у найближчій перспективі.
Метою Програми є побудова цілісної системи роботи з обдарованими дітьми та учнівською молоддю в районі, всебічне сприяння розвитку здібних, обдарованих дітей та учнівської молоді, формування творчої особистості, покращення та упорядкування структури освіти обдарованих дітей , створення єдиного інформаційно-навчального простору для їх розвитку і підтримки. Досягнення цієї мети можливо за умови взаємодії суб'єктів навчально-виховного процесу та управлінських структур. Проблему потрібно вирішувати комплексно, орієнтуючись на особистий розвиток кожної дитини, оскільки ця тенденція набирає обертів у всьому світі.
Отриманий досвід роботи з обдарованими дітьми в районі врахований у подальшій реалізації Програми завданням якої є: забезпечення функціонування психолого-педагогічної системи пошуку, виявлення та підтримки обдарованих дітей, формування елітної освіти шляхом впровадження нових технологій та спеціального навчання обдарованої дитини, започаткування різних напрямів діяльності: організаційно-правових, науково-теоретичних, експериментально-дослідницьких, інформаційно-методичних тощо, здійснення моніторингу системи роботи з обдарованими дітьми, як складової сучасного навчального процесу освітніх навчальних закладів району.
Обдарованість виступає як інтеграція різних здібностей зметою досягнення позитивних результатів у конкретній діяльності.
Обдарованість - системна риса психіки, яка розвивається протягом життя і визначає можливості досягнень людиною винятково високих результатів в одній чи кількох видах діяльності порівняно з іншими людьми.
Обдарованість –значне, у порівнянні з віковими нормами, випередження в розумовому розвитку, або винятковий розвиток спеціальних здібностей (інтелектуальних, академічних, музичних, психомоторних , художніх та ін.).
Узагальнюючи різні підходи, науковці стверджують, що показником обдарованості є особлива спрямованість дитини на складну розумову діяльність і наявність вроджених навичок ефективної пізнавальної діяльності. Кожна талановита дитина-унікальна, і робота з нею - є індивідуальною, цілеспрямованою діяльністю, що потребує майстерності дій талановитого педагога. Цілком очевидно, що навчання обдарованих дітей може бути лише особистісно-орієнтовним.
Важливим в освіті обдарованої дитини є оновлення функцій загального управління розвитком обдарованості з метою забезпечення сприятливих внутрішніх і зовнішніх умов для творчої діяльності, створення творчого психологічного клімату, сприяння розвитку пізнавального інтересу дітей, дотримання у закладі принципу креативності, що передбачає різноманітну творчу діяльність керівників, педагогів, дітей та учнівської молоді, формування особливого кадрового складу. Головне завдання - збудувати так роботу в закладі освіти, щоб не загубити дитину в умовах звичного оточення.
У практиці роботи навчальних закладів важливим вважається вирішення чотирьох головних проблем:
- інтегроване вивчення феномену та проблем обдарованих дітей в педагогічних та батьківських колективах;
- впровадження системи підвищення кваліфікації управлінських і психолого-педагогічних кадрів;
- вдосконалення науково-методичного забезпечення та підтримки обдарованої дитини;
- втілення нових освітніх моделей розвитку обдарованих дітей, організація яких сприятиме розробці індивідуальних навчальних програм, навчально-методичних комплексів тощо.
З метою організації такої діяльноситі в закладах освіти необхідно:
-визначити мету, розробити довгострокову програму, скласти план роботи з обдарованими дітьми;
-підібрати та підтримати педагогічні кадри відповідного рівня, забезпечити умови для їхньої самоосвітньої діяльності, підвищення загальнокультурного рівня та професійної майстерності;
-зорієнтувати психологічну службу на вирішення питань обдарованості в колективах дітей, педагогів, батьківської спільноти;
-побудувати систему пошуку, відбору та діагностування рівня розвитку та потенційних можливостей дітей;
-створити банк даних обдарованих дітей в закладі освіти;
-розробити та впровадити власну модель роботи з обдарованими дітьми кожному закладу освіти району;
-визначити варіативну частину навчального плану яка б максимально враховувала в першу чергу інтереси інтелектуально обдарованих дітей;
- розробити і впровадити індивідуально-розвивальні стратегії , форми організації навчально-виховного процесу, різнорівневі програми, модернізувати методи, засоби навчання, віднайти нові дидактичні технології, спрямовані на активізацію пізнавально-творчого потенціалу обдарованих дітей;
-забезпечити наукову насиченість змісту освіти відповідно до можливостей, нахилів, інтересів та потреб обдарованої дитини;
-відпрацювати оптимальну систему контрольно-оцінної діяльності обдарованої дитини і педагога-наставника з позиції гуманізації освітянської роботи;
-проводити конкурси, змагання, олімпіади, конференції, турніри тощо для обдарованих дітей.
Для покращення якості освітнього процесу в закладах освіти району необхідно поглибити зміст освіти обдарованих дітей та учнівської молоді, ефективно використати державне фінансування на освітні потреби, в тому числі залучити кошти інших джерел фінансування). Забезпечити психолого-педагогічний супровід інтелектуально обдарованих дітей та дітей з ознаками обдарованості в освітніх закладах району, що сприятиме оптимальному забезпеченню і задоволенню запитів та інтересів обдарованої дитини.. . Організувати психолого-педагогічний супровід в районі таким чином:
Робота гуртків повинна будуватись на основі чинних програм , варіативної частини чинних комплексних програм, які значно розширюють , конкретизують, і перевищують вимоги державного компоненту, виходять за рівень обізнаності обдарованих дітей. Необхідно створити всі умови для комп'ютерізації освітнього процесу обдарованої дитини, підвищення рівня інформаційної компетентності та комп'ютерної грамотності педагогів, що працюють з обдарованими дітьми. При організації спільної роботи з родиною обдарованої дитини слід передбачити індивідуальні форми взаємодії як традиційні (консультації, бесіди, «час довіри» тощо , так і інноваційні ( електронні міні-бібліотеки, інтернет-сайти, відеолекторії тощо).
З метою підвищення відповідальності за створення умов для особистого зростання кожної обдарованої дитини започаткувати систему взаємодії управлінських структур та суб'єктів навчально-виховного процесу, координації та моніторингу психолого-педагогічного супроводу обдарованих дітей в районі.
Підтримка роботи з обдарованими і талановитими дітьми та молоддю
Перелік заходів:
Організація та проведення семінарів, науково-практичних конференцій, інших заходів що-до науково-методичного функ-ціонування класів з поглибленим вивченням окремих предметів.
Забезпечення проведення кон-курсів, конкурсів-захистів, уч-нівських олімпіад, турнірів і фес-тивалів (у тому числі мистецьких)
Забезпечити адресну підтрим ку обдарованих, талановитих ді-тей та молоді шляхом нагород-ження грошовими преміями пере-можців II, III етапів Всеукраїнсь-
ких учнівських олімпіад з навчаль них предметів, пере-можців II етапу конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України.
Забезпечити матеріальне заохо-чення педагогічних та науково-педагогічних працівників, які підготували переможців III етапу Всеукраїнських учнівських олім-піад з навчальних предметів та переможців II етапу конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України