Щодо діяльності районних (міських) методичних кабінетів (центрів)
ПОЛОЖЕННЯ про районний (міський) методичний кабінет (центр)
Орієнтовні критерії оцінки діяльності районних (міських) методичних кабінетів і центрів,
Примірний статут районного (міського) методичного кабінету (центру)
Нормативно-правові акти з питань освіти
Закон України "Про загальну середню освіту"
Закон України "Про дошкільну освіту"
Національна доктрина розвитку освіти
Державна національна програма "Освіта" ("Україна ХХІ століття")
Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021року
Концепція НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА
Науково-методична робота
Гадяцький науково-методичний центр – один з рівнів державної системи післядипломної перепідготовки працівників закладів освіти Гадяцького району, що зв`язує діяльність педагога з державною системою освіти, психолого-педагогічною наукою.
Роботу Гадяцького науково-методичного центру у 2018/2019 навчальному році організовано відповідно до нового Закону України «Про освіту», Законів України «Про загальну середню освіту», «Про дошкільну освіту», «Про позашкільну освіту», Указу Президента України від 04.07.2005 № 1013/2005 «Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні», розпорядчих документів та комплексних програм розвитку освіти Міністерства освіти та науки України, Департаменту освіти і науки Полтавської облдержадміністрації, Полтавського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені М.В. Остроградського, відділу освіти Гадяцької районної державної адміністрації, Положення про Гадяцький науково-методичний центр (затверджено розпорядженням голови Гадяцької районної державної адміністрації від 09.08.2010 № 278).
Планом роботи Гадяцького науково-методичного центру на 2018/2019 навчальний рік визначено мету роботи закладу – вивчати запити і потреби педагогів Гадяцького району, надавати відповідно до запитів і потреб методичну підтримку та допомагати якісно підвищувати кваліфікацію.
З вересня 2018 року освітяни Гадяччини приступлять до реалізації ІІІ (практично-діяльнісного) етапу науково-методичної теми (проблеми) навчальних закладів Гадяцького району на 2016/2017 – 2020/2021 н. р.: «Підвищення якості й ефективності освіти шляхом впровадження інноваційних педагогічних технологій», який передбачає:
- Презентацію напрацювань творчих груп (у межах школи, району).
- Апробацію рекомендацій творчих груп (у межах школи, району).
- Створення банку позитивних здобутків педагогів.
Працюючи над реалізацією науково-методичної теми (проблеми) навчальних закладів Гадяцького району «Підвищення якості й ефективності освіти шляхом впровадження інноваційних педагогічних технологій», розуміємо, що впровадження інноваційних педагогічних технологій у освітній процес неможливе без якісного технічного забезпечення, сучасного інтернет-покриття та вміння, зацікавленості педагогів використовувати і впроваджувати інновації на практиці. Тому у 2018/2019 н. р. з метою розширення уявлення вчителів про «хмарні» технології в освіті (освітні ресурси мережі Інтернет, освітні платформи), ознайомлення їх із окремими інформаційно-освітніми ресурсами та платформами відкритої освіти, створення освітнього інформаційно-комунікаційного середовища, а також надання можливості відібрати необхідні інформаційно-освітні ресурси, платформи у всесвітній мережі для професійної роботи запланували ряд начальних тренінгів для вчителів початкової школи, вчителів-предметників.
З цією метою та відповідно до концептуальних засад Нової української
школи щодо посилення розвитку наукового спрямування освіти, яка базується на дослідно-орієнтованому навчанні, поглибленому вивченні профільних предметів і набутті молоддю компетентностей, необхідних для подальшої дослідно-експериментальної, інженерно-проектної, конструкторської, винахідницької діяльності, з метою впровадження сучасних освітніх та інформаційних технологій, практичною реалізацією усебічної підтримки з вибору STEM-професій поліпшено матеріальну базу кабінетів інформатики та підготовлені тренери. З метою поінформованості педагогів мобілізовано роботу офіційних сайтів відділу освіти http://fz-09.at.ua та Гадяцького НМЦ hadyachnmc.at.ua, сайту «Гадяцький математик» та «Освіта Гадяччини» (сайт РМО вчителів математики), сайту Зональної школи новаторства: http://zonschoolgad.blogspot.com/, сайту РЦППСР.
Створено і підтримуються сайти та блоги районних методичних об’єднань вчителів – предметників, блоги методистів НМЦ, сайт «Учитель року», розпочато створення сайту районного конкурсу «Педагог –інноватор».
З метою швидкого обміну інформацією у мережі Facebook постійно поповнюється матеріалами група освітян «Відділ освіти Гадяцької РДА».
Сайти ЗНЗ, ДНЗ оновили свою роботу відповідно до вимог нового Закону України «Про освіту».
З 1 вересня 2018 року серед учасників освітнього процесу закладів загальної середньої освіти Гадяцького району з метою підтримки педагогів у впровадженні інформаційно-комунікаційних засобів навчання, створення сучасного інноваційного Інтернет – ресурсу, удосконалення фахової майстерності вчителів, стимулювання їх творчого самовдосконалення, створення умов та заохочення до професійного зростання стартує вже традиційний районний конкурс «Педагог-інноватор». Педагоги готують проекти у номінаціях: «Навчальний проект», «Виховний проект», «Позашкільний проект». Цьогоріч плануємо ввести номінацію «Управлінський проект».
Науково-методичним центром забезпечено високий рівень організації методичної роботи з педагогічними кадрами закладів дошкільної освіти району, її спрямування на використання інтерактивних форм роботи для формування методичної компетентності педагогічних працівників, надання їй стійкого інноваційного розвитку. Як результат - забезпечення якісною дошкільною освітою дітей, а саме: виконання інваріантної і варіативної частин Державного стандарту дошкільної освіти.
Загалом, план роботи Гадяцького науково-методичного центру – це система методичних та організаційних заходів, що сприятимуть професійному розвитку педагогічних працівників Гадяччини. А саме:
1. Реалізація ІІІ (практично-діяльнісного) етапу науково-методичної теми (проблеми) навчальних закладів Гадяцького району «Підвищення якості й ефективності освіти шляхом впровадження інноваційних педагогічних технологій», який передбачає:
- Презентацію напрацювань творчих груп (у межах школи, району).
- Методична служба в Гадяцькому районі розвивається в умовах формування інтенсивних ринкових відносин і постійно зростаючих професійних запитів педагогічних працівників на освітні послуги. У ситуації змін, що відбуваються в освіті, все більш значущим для педагога стає професійна компетентність та професійне становлення. Тому ключова роль при цьому відводиться методистам районної методичної служби.
Гадяцький науково-методичний центр – один з рівнів державної системи післядипломної перепідготовки працівників закладів освіти Гадяцького району, що зв`язує діяльність педагога з державною системою освіти, психолого-педагогічною наукою. Модернізація структури і змісту освіти, використання нових форм і методів навчання, нових педагогічних технологій – все це ставить педагогів у складну професійну ситуацію. Це, в свою чергу, спонукає працівників Гадяцького науково-методичного центру до посилення освітньої, інформаційної, консультативної, компенсаторної, дослідницько-пошукової, проектувальної, впроваджувальної, аналітико-прогностичної, діагностичної, моніторингової, експертної функцій діяльності, які передбачені чинним Положенням про Гадяцький науково-методичний центр, затвердженим розпорядженням голови Гадяцької районної державної адміністрації від 09.08.2010 № 278.
Що таке науково-методичний супровід сьогодні в умовах Гадяцького науково-методичного центру? Це підготовка вчителя до:
1)відбору педагогічних працівників на посади методистів на конкурсній основі;
2)організація маркетингових досліджень щодо запитів на методичний супровід;
3)налагодження системи підвищення фахових компетенцій педагогічних працівників у міжкурсовий період на принципах наступності, науково-методичної підтримки, стимулювання творчої активності, консультування та контролінгу;
4)прогнозування розвитку методичного сервісу, інституційний розвиток і вдосконалення методичної служби (організація діагностично-експертних, консалтингових, аудиторських центрів із залученням професійних та громадських експертів);
5)упровадження нових державних освітніх стандартів, навчальних програм, підручників;
6)участі у всеукраїнських та міжнародних проектах, програмах, виставках;
7)моніторингові дослідження стану освітньої галузі району та перспектив її розвитку;
8)упровадження нових педагогічних технологій, методик, форм навчання дітей з метою підвищення якості освіти;
9)використання в навчально-виховному процесі інформаційно-комп’ютерних технологій;
10)роботи з обдарованою молоддю (олімпіади, конкурси, турніри тощо);
11)здійснення інклюзивного навчання, в тому числі дистанційно;
12)організація профільного навчання в старшій школі;
13)запровадження досвіду роботи творчо працюючих колег;
14)здійснення експертизи навчальних програм, підручників;
15)організація та проведення ЗНО;
16)участі в професійних Всеукраїнських конкурсах «Учитель року», «Вихователь року», районного конкурсу «Педагог-інноватор» та іншого роду конкурсах;
17)реалізації нової моделі виховної роботи, що базуватиметься на формуванні патріотизму;
18)використання Інтернет-ресурсів для мережевої взаємодії методичних служб регіону;
19)розробка нормативного супроводу окремих аспектів діяльності загальноосвітніх навчальних закладів: положень, інструкцій, методичних рекомендацій, правил тощо;
20)вироблення інструктивних та інструктивно-методичних рекомендацій до формування регіональної освітньої політики;
21)патронаж науково-дослідної роботи і проектної діяльності учнів;
22)реалізація районних проектів «Енергозбереження у дії» та «Збережемо нашу Землю»;
23)впровадження психолого-педагогічних інновацій та експертна оцінка їх ефективності тощо.
Роботу Гадяцького науково-методичного центру у 2017/2018 навчальному році організовано відповідно до Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про дошкільну освіту», «Про позашкільну освіту», Указу Президента України від 04.07.2005 № 1013/2005 «Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні», розпорядчих документів та комплексних програм розвитку освіти Міністерства освіти та науки України, Департаменту освіти і науки Полтавської облдержадміністрації, Полтавського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені М.В.Остроградського, відділу освіти Гадяцької районної державної адміністрації, Положення про Гадяцький науково-методичний центр (затверджено розпорядженням голови Гадяцької районної державної адміністрації від 09.08.2010 № 278), наказу відділу освіти Гадяцької райдержадміністрації «Про організацію методичної роботи в закладах освіти району у 2017/2018 навчальному році».
Планом роботи Гадяцького науково-методичного центру на 2017/2018 навчальний рік (затверджено наказом директора Гадяцького науково-методичного центру визначено мету роботи закладу – оптимізація навчально-виховного процесу шляхом впровадження інноваційних педагогічних технологій, підвищення ефективності методичної роботи з педагогічними кадрами, оновлення її змісту, удосконалення професійної майстерності та розвитку творчої активності педагогів через залучення їх до різного роду конкурсів, проектів та вивчення передового педагогічного досвіду.
У 2016-2017 н. р. заклади освіти району приступили до реалізації районної теми (проблеми) на 2016/2017 – 2020/2021 н. р.: «Підвищення якості й ефективності освіти шляхом впровадження інноваційних педагогічних технологій».
- Проблему виявлено на наказу Гадяцького науково-методичного центру від 06.05.2016 № 13 «Про проведення діагностичного етапу виявлення єдиної науково-методичної проблеми педагогічних працівників Гадяцького району». Творчою групою Гадяцького науково-методичного центру підведено підсумки та систематизовано і узагальнено матеріали діагностичних карт та анкет педагогічних працівників загальноосвітніх закладів району. Зокрема виявлено рівень педагогічної готовності до впровадження інноваційних технологій, утруднення педагогічних працівників при організації методичної діяльності та визначено рівень методичної підготовки вчителів.
З лютого 2017 року розпочався ІІ (організаційно-методичний) етап реалізації, який передбачає:
1.Створення творчих груп з проблем, які виявилися найбільш актуальними в результаті проведення діагностування;
2.Опрацювання педагогічної, науково-методичної літератури;
3.Організація діяльності вчителя та навчально-виховного процесу в інноваційному режимі;
4.Спрямування роботи шкільних методичних об’єднань, організація інших форм методичної роботи;
5.Підвищення педагогічної майстерності педагогів через взаємовідвідування уроків (у межах школи, району), участь у професійних конкурсах.
ІІ (організаційно-методичний) етап реалізації районної теми (проблеми) на 2016/2017 – 2020/2021 н. р.: «Підвищення якості й ефективності освіти шляхом впровадження інноваційних педагогічних технологій» триватиме до серпня 2018 року.
Ефективне впровадження інформаційно-комунікаційних технологій має суттєвий вплив на підвищення якості та доступності освіти. Про це свідчить і запит вчительської спільноти району відповідно до діагностування. Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій є одним з пріоритетів розвитку освіти у Гадяцькому районі.
У 2016-2017 н. р. працювали над проблемою матеріально-технічнічного забезпечення навчальних закладів комп’ютерною технікою. Протягом року майже в кожному навчальному закладі було оновлено ПК на більш сучасні. Кожний навчальний заклад району, і кабінети інформатики зокрема, забезпечено мережею високошвидкісного Інтернету. Продовжується підведення мережі високошвидкісного Інтернету до предметних та інших кабінетів. Уже проведено таку мережу у Вельбівській, Ручківській ЗОШ І-ІІ ступенів, Мартинівській, Сарській ЗОШ І-ІІІ ступенів та ін.. Вчителі інформатики ті інші вчителі на своїх засіданнях працювали над різними методиками використання сучасних інформаційних технологій навчання у навчальному процесі під час вивчення усіх навчальних предметів.
Проводилась практична підготовка педагогічних кадрів до використання в навчальному процесі засобів сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, зокрема проведено навчання вчителів інформатики з впровадження програмування у 8-9 класах. Вчителі опановували мову програмування Python («Па́йтон», середовище програмування Lazarus (лазарус) в шкільному курсі інформатики). На базі Сарської спеціалізованої та Лютенської ЗОШ І-ІІІ проведено тренінги з вчителями інформатики по питанню впровадження хмарних технологій у навчально-виховний процес, створення блогів, презентації Prezi, сервіси Google та ін.. Сьогодні вчителі інформатики, практичні психологи та інші педпрацівники – активно використовують у своїй роботі хмарні технології.
Результативність використання проектних технології з використанням ІКТ вперше було представлено педагогічними працівниками на районному конкурсі «Вчитель – інноватор».
Машинний контроль знань дає змогу вчителеві та учням швидко ознайомитися з результатами перевірки. Вчителі використовують програму My test Student, My testXPro (Короленко М.І., вчитель фізики Веприцької ЗОШ І-ІІІ ступенів, Педченко Н.М., вчитель фізики Петрівсько-Роменської ЗОШ І-ІІІ ступенів, Жартовський В.М. -вчитель трудового навчання Рашівської ЗОШ І-ІІІ ступенів, робота вчителя математики Сватківської ЗОШ І-ІІІ ступенів Таран Т.І. з використання таких програм, була представлена на районний конкурс математичних розробок та сценаріїв та зайняла призове місце).
З метою швидкого обміну інформацією, отримання інформації про стан справ у сільських навчальних закладах Гадяцького району та поширення сучасних інноваційних освітніх новин України у мережі Facebook продовжувала роботу група освітян «Відділ освіти Гадяцької РДА». Ефективно працюють офіційні сайти відділу освіти http://fz-09.at.ua та Гадяцького НМЦ hadyachnmc.at.ua, підтримується діяльність сайтів: «Гадяцький математик» (присвячений видатному математику, уродженцю м. Гадяча Л.А. Тумаркіну) та «Освіта Гадяччини» (сайт РМО вчителів математики), сторінка методичної служби на обласному сайті «Математична освіта Полтавщини».
Постійно поповнюється новинами сайт Зональної школи новаторства: http://zonschoolgad.blogspot.com/. Зокрема занесено два відеофільми з досвіду інноваційної діяльності Березоволуцької та Книшівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст.. Вже третій рік в районі проводиться електронна реєстрація школярів для участі у ІІ (районному) етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з базових дисциплін та у 2017 році започаткували електронну реєстрацію учасників на районний конкурс «Педагог-інноватор». Функціонують сайти ЗНЗ, ДНЗ, РЦППСР.
У 2016-2017 н. р. створено 9 сайтів та блогів районних методичних об’єднань вчителів – предметників, 6 блогів методистів НМЦ, 5 блогів окремих вчителів, сайт «Учитель року», розпочато створення сайту районного конкурсу «Педагог–інноватор».
Науково-методичним центром забезпечено високий рівень організації методичної роботи з педагогічними кадрами дошкільних навчальних закладів району (всього 127 педагогічних працівників), її спрямування на використання інтерактивних форм роботи для формування методичної компетентності педагогічних працівників, надання їй стійкого інноваційного розвитку.
У районі функціонує 29 дошкільних навчальних закладів (28 – ДНЗ загального розвитку та 1 – навчально-виховний комплекс). Відсоток охоплення дітей дитячими садками має тенденцію до зростання і становить 93%. Забезпечено якісну дошкільну освіту дітей, а саме: виконується інваріантна і варіативна частини Державного стандарту дошкільної освіти. Уведено посаду соціального педагога (ДНЗ «Світанок» Соснівської сільської ради), практичного психолога (0,5 ставки), учителя-логопеда (0,5 ставки) у ДНЗ «Барвінок» Веприцької сільської ради, практичного психолога (0,5 ставки) у ДНЗ «Сонечко» Мартинівської сільської ради, що значно покращило якість надання освітніх послуг дітям дошкільного віку.
Ефективно діють сайти районного методичного об'єднання вихователів ДНЗ та дошкільних навчальних закладів.
Форми методичної роботи з педагогічними працівниками садочків різноманітні. Практикуємо проведення семінарів-практикумів, тренінгові заняття, творчі звіти ДНЗ, презентації досвіду роботи, оформлення методичних посібників. Організація довготривалої виставкової діяльності («Інновації у системі дошкільної освіти Гадяцького району») позитивно вплинуло на підвищення фахової майстерності педкадрів.
Педагогічні працівники Гадяцького району є членами Всеукраїнської громадської організації «Асоціація працівників дошкільної освіти».
Покращилося навчально-методичне та матеріально-технічне забезпечення дошкільних закладів, а саме: замінено віконні та дверні блоки (ДНЗ «Барвінок», «Малятко» Веприцької сільської ради, «Малятко» Лисівської сільської ради, «Колосок» Сарівської сільської ради, «Липка» П-Роменської сільської ради і інші), придбано комп’ютерну техніку (8 ПК), мультимедійні комплекси, меблі дитячі, спортивно-ігрове обладнання (ДНЗ «Світанок» Біленченківської сільської ради, «Казка» Б-Луцької сільської ради, «Сонечко» Мартинівської сільської ради, «Зернятко» Рашівської сільської ради, «Світанок» Соснівської сільської ради, технологічне обладнання, встановлено твердопаливні котли (2), заклади під’єднано до мережі Інтернет.
Функціонує КУРС: «Дошкілля», електронна реєстрація дітей у дошкільні навчальні заклади.
Презентація роботи закладів здійснюється через соціальні мережі.
Створені електронні адреси ДНЗ району, що значно покращило обмін інформацією між НМЦ і закладами.
У 2016-2017 н. р. Гадяцьким науково-методичним центром забезпечено участь ДНЗ «Липка» Петрівсько-Роменської сільської ради у обласному турі Всеукраїнського фестивалю огляду кращого досвіду з організації просвіти батьків вихованців дошкільних навчальних закладів «Джерело батьківських знань; ДНЗ «Світанок» Біленченківської сільської ради, «Ягідка» Римарівської сільської ради у VII Всеукраїнському конкурсі на кращий веб-сайт закладу освіти; ДНЗ «Світанок» Біленченківської сільської ради у обласному конкурсі «На кращий Інтернет-сайт дошкільного навчального закладу».
- 2016/2017 н. р. Гадяцьким науково-методичним центром здійснювався методичний супровід вчительської спільноти Гадяцького району, а саме педагогів, які забезпечують навчально-виховний процес у 9 загальноосвітніх школах І-ІІІ ступеня, 2 спеціалізованих школах І-ІІІ ступеня, 12