Відділ освіти м. Гадяч


Ви увійшли як Гість Група "Гості" | Мій профіль | Вихід 
Вітаю Вас Гість

Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 6494
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу




Корисні лінки

Архів новин 2015
Архів новин 2014
Архів новин 2013
Архів новин Січень – Травень 2011

Гете

Тема. Пошуки сенсу буття та призначення людини за трагедією Гете «Фауст»

Мета: розглянути філософські погляди Гете на призначення людини; формувати етичні погляди на світ; довести, що образ Фауста «вічний»; розвивати вміння сприймати художній твір як явище мистецтва; учити висловлювати своє ставлення до проблеми та аргументувати свою точку зору; виховувати активну життєву позицію

Тип уроку: узагальнення набутих знань

Обладнання: портрет Гете, ілюстрації до творів, вислови відомих людей, музичний супровід.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Коментоване опитування

- Пригадайте в яку літературну добу створено трагедію Гете «Фауст». (Просвітництво, ХVІІ-ХVІІІ ст.)

- Які основні ідеї доби Просвітництва? (Найдосконалішою є людина. Від народження всі люди рівні. Знання – це сила. Освіту мають отримувати всі.)

- Які проблеми розглядає автор в трагедії? (Людина і сенс буття. Людина і мораль. Людина і релігія.)

- Про що ведуть суперечку на небі Бог і Мефістофель? (Бог вірить в людину, а Мефістофель вважає нікчемною, її можна спокусити.)

 

Трагедія порушує одвічні проблеми людського буття. Існують абсолютні вічні цінності та існують їх антиподи.

 

Учні підбирають антиподи до понять:

Добро - зло

Віра – безвір’я, нігілізм

Надія – зневіра

Любов – ненависть

Доброта – жорстокість

Чесність – брехливість

Справедливість – несправедливість

Щирість – лукавство

Милосердя – байдужість

Доброзичливість – злопам’ятство

Досконалість – недолугість

Свобода – неволя

Краса – потворність

Великодушність – бездушність

Мудрість – безглуздя

Благородство – підлість

 

Які з цих поданих філософських понять, на вашу думку, найяскравіше відображені в трагедії «Фауст»?

Фауста і Мефістофеля об’єднує неординарність, а різнить призначення. Фауст і Мефістофель антиподи. Місія Мефістофеля в цьому світі – показати ницість людську. Він не змушує людей грішити, торгувати своєю совістю та душею, навпаки, він залишає людям право вибору.

Кредо Фауста: живи, твори спільними інтересами, працюй заради загального добробуту.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Ми говоримо про різні погляди на призначення людини та сенс людського буття. Гете замислювався над тим, чим є життя; він уважав, що «таємниця життя незбагненна, але ми не можемо відмовитися від спокуси все ж таки пізнати її і зрозуміти»

Нехай ми не зможемо збагнути всі грані життя, але намагатимемось хоча б спробувати наблизитьсь до його розуміння.

ІV. Робота над темою уроку

(Звучить музика)

Хто така людина?

Блукаючи Всесвітом думками, я зрозуміла, що я –

Людина – найменша крихта цієї безкінечної вічності.

Я маленька миттєвість невблаганного часу життя.

Ми, люди – нерозгадана таємниця у космічному просторі

 

Пропоную вам скласти сенкан на одну із тем:

«людина»                              «світ»                     «життя»

 

У ваших творчих доробках перекликаються поняття «дія», «пошук».

Так, адже і Фауст дійшов висновку, що «спочатку була Дія», а не слово, як це було сказано в Євангелії.

 

«Лиш той життя і волі гідний,

Хто б’ється день у день за них»

В образі Фауста автор оспівує творчі дерзання людини яка прагне прямувати вперед, шукати істину, постійно йти до пізнання і перетворення світу. Бог творить Всесвіт і людину, а людина – своєю наполегливою працею – досконале життя на землі.

Давайте прослідкуємо шлях Фауста до істини.

(Учні складають схему)

Фауст постає перед нами як певна людина, що має свою долю, і як символ людини взагалі, у якій читач упізнає власні духовні пошуки.

Пропоную вам скласти листа сучасника до Фауста або лист самого Фауста про власні пошуки істини.

(Звучить музика Ш Гуно «Фауст»)

-          Дорожча та істина, що здобута власним досвідом, а не прийнята на віру.

-          Людина, яка зрозуміла, у чому вища цінність буття має стати творцем. Людина йде з життя але після неї залишається її творчість.

-          «Вічними» ж образи Фауста і Мефістофеля стали тому, що Фауст – уособлення нестримного прагнення людського духу вперед, а Мефістофель – уособлення скептичного заперечення.

 

Зверніть увагу на останню тезу на дошці.

Що таке вічний образ у літературі, і чому таким вважається Фауст?

 

Боротьба добра і зла – це і є рушійна сила буття. Безсмертя Гетевських героїв свідчать про актуальність проблем пошуку сенсу людського життя; змісту і справжньої ціни щастя, виправдання і несприйняття зла, двоїстості людської натури.

Фауст – це символічний образ людства, це вічне продовження сказань про вічних шукачів, героїв яким на шляху до цілі потрібно пройти безліч випробувань.

Фауста було перекладено практично всіма європейськими мовами. Фаустівські мотиви ми зустрічаємо в творах Байрона, О. С. Пушкіна, Г. Гейне, І. Тургенєва, Ф. Достоєвського, Т. Манна, М. Булгакова.

Один із найвідоміших ілюстраторів трагедії – художник Ежен Делакруа. На музику сцени Гетівської трагедії поклали композитори Ш. Гуно, Р. Шуман, Г. Берліоз та ін.

(Демонструється репродукції картин та книжкових видань)

Перший український переклад «Фауст» Гете належить П. Гулаку-Артемовському. Його творчість полонила Л. Українку, І. Франка.

Російським режисером Александром Сокуровим знятий фільм за сюжетом «Фауста», який отримав у вересні цього року на Венеційському кінофестивалі першу нагороду «Золотого лева», і став фіналістом на 55-у Лондонському кінофестивалі. «Фауст – сюжет вічний і цікавий своєю бездонною філософською невичерпністю. Це роздум людини про людину, про її роль у суспільстві, історії, світі, про відповідальність людини за наслідки власної діяльності» - сказав митець.

V. Підсумок уроку

Я прошу вас обрати вислови які на вашу думку можуть бути заключними на сьогоднішньому уроці. Умотивуйте свій вибір.

Я збагнув, що людина має право поглянути на інших згори вниз, лиш коли має допомогти комусь звестись на ноги

Габріель Маркес

 

І Шекспір, і Овідій, і Гете писали для того, хто їх чує або ж хоче почути

М. Гумильов

 

Є темні сили на землі, та тим яскравішим здається світло

Ч. Діккенс

 

Побачити у миті вічність

Світ величезний – у піщині

В єдиній краплі – безкінечність

І небо в пелюстках жоржини

В. Блейк

 

Сьогодні слово «Фауст» стало крилатим і означає втілення невтомного пошуку істини. У фіналі трагедії доктор Фауст приходить до розуміння того, що свої помилки людина може спокутувати лише невтомною працею. Сподіваюсь, що ви, як і герой, будете шукати істину життя, йти до своєї мети. І хай вам щастить.

VІ. Домашнє завдання

Підготуватись до контрольної роботи

Пошук
Календар
«  Вересень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Гадяч
free counters Національна дитяча "Гаряча лінія"-Національна дитяча гаряча лінія Національна гаряча лінія





Відділ освіти  
 Гадяч © 2017 Зробити безкоштовний сайт з uCoz